sitemap Nieuwmiddenspanjeweek3
  HOME ::

Week 3   Midden-Spanje

Zaterdag 7 augustus 2004 Covarrubias-Granada de Duero 66 km

Als we denken dat we alleen nog maar gaan zakken omdat we de Sierra de la Demanda gaan verlaten dan zitten we goed fout. Meteen een behoorlijke klim en na 50 minuten fietsen hebben we er nog maar 9 kilometer opzitten. Zo zal het nog even doorgaan. De laatste stuiptrekkingen van de Sierra zijn behoorlijk.

Voorbij Tejada hangen er behoorlijk wat roofvogels in de lucht op zoek naar de juiste thermiek. Terwijl we een van de laatste rotsgedeeltes voorbij gaan zien we 16 gieren op een rij zitten.

Onderweg worden we nog even vergezeld door twee Spaanse fietsers die bij Tejada naar de zendmast willen fietsen. Een stevige klim. Ze willen natuurlijk van alles weten, waar we vandaan komen, waar we heen gaan en hoe lang we al aan het fietsen zijn.Wij ploeteren nog even door om de laatste colletjes te overwinnen. Het "vlakke" land is in zicht en we kunnen gaan dalen. Meteen zitten we weer tussen de korenvelden, waar je maar kijken kunt. Opeens komen we weer in een stuk dennenbos terecht, een verrassend gedeelte hier. De laatste 10 km gaan moeizaam omdat het zo ontzettend warm is. Eenmaal in Aranda is de camping nog 3,5 km verder en nog enigzins klimmend ook. Hij is echter wel de moeite, met een groot terras, zwembad, veel bomen en dito vliegen en een nederlands sprekende eigenaar!

Zondag 8 augustus 2004 Aranda de Duero (rustdag) 12 km

Vandaag eens rustig aangedaan. Lekker aan het zwembad gelegen waar het erg rustig was ivm het zwaarbewolkte weer. Toch was het lekker warm en konden we eens in onze blote bast gaan liggen. Toen we 's middags bij de tent terugkwamen bleken we allebei toch nog verbrand te zijn. Hoe kan dat nou?

'S avonds naar het stadje gefietst en op TV in een barretje naar het stierenvechten gekeken. In Aranda zijn ze een nieuwe arena aan het bouwen. Een ding staat vast: hier zullen ze ons nooit zien.

Maandag 9 augustus 2004 Aranda de Duero - Lastras de Cuellar 85 km

Vannacht is het gaan regenen en dat hield in de ochtend niet op. Dus de regenjasjes aan, tent kletsnat en vuil inpakken en wegwezen. Nadat we Aranda achter ons hebben gelaten komen we op de C603 naar Segovia. Deze weg verlaten we 52 km verderop in Cantalejo. De wegen en de omgeving zijn niet echt spannend maar gelukkig is het al vrij snel droog en schieten we lekker op. Een paar glooiende stukken tussen de zonnenbloemen en wijnranken door zijn wel de moeite waard. In Cantalejo aangekomen vinden we de camping maar deze is gesloten en zal wel nooit meer opegaan. Balen dus. Er blijft niets anders over dan zo'n 20 km verder door te fietsen. Inmiddels begint het ook weer te regenen. We blijven even schuilen maar het wil niet echt minderen dus dan toch maar op de fiets. Bij navraag blijkt er een binnenweg door de bossen te lopen naar de camping. Mooi, het is wel een pad van losse kiezels die enigzins door de auto's zijn vastgereden. Het lijkt wel of we over de Strabrechtsse Hei fietsen, enigzins vergelijkbaar. Nadat we eindelijk weer op het asfalt zijn terecht gekomen moeten we rechtsaf en zien meteen het bord van de camping staan. Meestal staat er dan nog 3, 4, of 5 km, nu zien we de camping meteen. Ook wel eens lekker, soms heeft een mens geluk.

Bij het opzetten van de tent begint het weer te regenen. Met een dutje gaat dit over en kunnen we gaan kijken of we wat eetbaars kunnen krijgen.

Dinsdag 10 augustus 2004 Lastras de Cuellar - Segovia 48 km

Vannacht is het lekker droog gebleven en konden we de tent eens droog opruimen. Nadat de telefoon weer illegaal was opgeladen kregen we weer zo'n naar SMS'je. Een oude bekende, zwager van vrienden, is tijdens zijn vakantie overleden, 48 jaar oud. De dag begint dan toch weer heel raar en het laat je die dag niet meer los.

Omdat we gisteren op een iets andere plaats zijn geland dan gepland fietsen we vandaag naar Segovia. We drinken koffie en eten wat lekkers in Aquilafuente en vandaar gaan we over een saaie rechte weg 20 km lang richting de C603 naar Segovia. Eenmaal op de C603, een stuk verder dan gisteren, wordt het landschap groener en heuvelachtiger. Na iedere "top" verwacht ik een daling maar het enige wat ik iedere keer zie is een nieuwe bult. We komen al in de hogere regionen en Segovia bereiken we na 38 km. De camping is nog een stukje fietsen maar we zien dat de stad wel de moeite waard is. Eenmaal op de camping koken we een lekker potje pasta en bellen we onze vrienden even.

Met de bus zijn we de zeer oude stad met het prachtige aquaduct gaan bekijken. Natuurlijk heeft ook Segovia een prachtige kathedraal.

Woensdag 11 augstus 2004 Segovia - Manzanares el Real 68 km

Na het ontbijt vertrekken we voor een klim naar 1888 mtr! Meteen vanaf de camping komen we op een FIETSPAD en klimmen we langzaam en glooiend naar La Pradera de Naval Horna. Hier slaan we wat koolhydraten in en kunnen we aan de laatste 13 km van de klim beginnen. Echt steil is het 1e gedeelte zeker niet want tussen de 1200 en 1500 mtr vragen we ons af wanneer het nu echt gaat beginnen. Vanaf 1500 mtr wordt het toch wat steiler maar omdat we veelal in de schaduw fietsen en de omgeving mooi is, valt het allemaal nog wel mee.De laatste loodjes wegen altijd het zwaarst maar uiteindelijk komen we boven en kunnen we meteen de jasjes aandoen want het is er koud en vooral veel wind. We drinken en eten wat in het restaurant op de top van het skigebied puerto de Navacerrada Altura op 1880 mtr. Met de jasjes aan kunnen we de afdaling beginnen, de Sierra de Guaderama in.Met witte vingers van de kou en het remmen komen we beneden in Navacerrada aan en kunnen we ons weer half uitkleden omdat de zon weer lekker is.

We volgend nog een stuk de drukke M607 maar besluiten deze te verlaten om richting Los Cebales te rijden. We kunnen meteen weer aan de bak want het gaat weer in steigende lijn omhoog. De dorpen waar we nu doorheen fietsen zijn een scherp contrast met de dorpen in de Sierra de la Demanda. Hier vinden we vooral mooie huizen, villa's en volop restaurants. Het gebied is wintersportgebied en het feit is dat we dichter bij Madrid komen zal hier wel debet aan zijn.Nadat we Mataelpino en El Boab zijn gepasseerd komen we weer op de M607. De camping in Manzanares ligt 4 km bergopwaarts. De camping heeft alleen vaste staanplaatsen en wij krijgen een riante plaats tussen twee grote stacaravans in. Het is lekker koel daar en de omgeving en de ambiance zijn schitterend. 's Avonds in het stadje heerlijke tapa's gegeten.

Woensdag 12 augustus 2004 Manazanares el Real - El Escorial 74 km

We fietsen het meer, Embalsa de Santillana, rond en we komen voor de tweede keer deze vakantie weer op een fietspad terecht. We genieten van het mooie meer en de omgeving, het is hier een schitterend gebied: Parque Regional Cuenca Alta del Manzanares.

In Colmenar Viejo drinken we een kop koffie en kopen wat fruit in en gaan op zoek naar de M618. Dit is een redelijk drukke weg in Colmenar maar na een paar kilometer komen we in een prachtig dal met haarspeldbochten naar beneden en weer naar boven natuurlijk.

Na 35 km zitten we in Torrelodones en hebben we de nodige klimmetjes gehad. Tijd voor een colaatje. We fietsen 20 km door naar Galapagar en vinden een pizzeria waar we heerlijk hebben gegeten. Een Italiaans menu del dia! We hebben nog een km of elf te gaan dus we klimmen en dalen gestaag door. Als we over het meer zijn en El Escorial hebben bereikt zien we het bord camping: nog ZEVEN km.Je denkt er dan te zijn als je in El Escorial aankomt. Dit valt toch wel even tegen. Na 700 hoogtemeters hebben we het eigenlijk wel gehad vandaag maar het is niet anders. Langs een drukke weg rijden we ook die 7 km nog maar. De camping waar we op terecht komen is zo groot als menig dorp in Sierra de la Demanda. Wel is er een grote winkel, kantine en restaurant. er zijn twee discotheken een met en een zonder alcohol voor de kleintjes. Die laatste sluit om 03.00 uur. We hopen dat die andere niet veel later sluit maar we hebben er die nacht geen enkele last van gehad.Wel van de jeugd die 's nachts van die discotheken afkomen.Maar ja eens waren wij ook jong, toch!!??

Donderdag 13 augustus 2004 Madrid by bus

Vandaag hebben we een rustdag....... nou ja rustdag, ik weet niet wat vermeoiender is: fietsen of een dagje stad bekijken.

We kunnen vanaf de camping met de bus naar Madrid, een ritje van zo'n 40 minuten. Met een in eerste instantie onbegrijpelijke metro komen we uiteindelijk aan in een bruisend centrum. Veel winkels, heel veel schoenenwinkels en prachtige oude en nieuwe gebouwen. Het Plaza Major is zo'n beetje HET plein van Madrid maar ook daarbuiten enorme panden van betekenis. Het telecomgebouw is de 1e wolkenkrabber van Madrid, het koinklijk paleis en de tuin maken indruk.
Ook de Engelse/Ierse pub is een welkome afwisseling. We besluiten daar ook te gaan eten en kunnen zo de opening van de Olympische spelen meemaken op een van de drie schermen/TV's die daar hangen.

Conclusie 1: Madrid is zeer de moeite waard
Conclusie 2: Je moet homo zijn of met een Zara-tasje rond lopen

Vrijdag 14 augustus 2004 El Escorial - Pelayos de la Presa 65 km

Het is vandaag FEEST, de lady of the house wordt 44 jaar!

Na een hele rumoerige nacht door de jeugd,breken we op en fietsen via San Lorenzo de Escorial langs het enorme Monasterio. De 1e klimkilometers hebben we dan al weer gehad. Door een leuke afdaling komen we verkeerd uit en moeten we de route bijstellen, geen probleem. In plaats van via de Cruz Verde, fietsen we nu richting Valdemorillo en gaan dan over de M533 naar de afslag richting Fresnedillas de la Oliva. Vanaf dat moment fietsen we door een heel mooi gedeelte. Glooiend maar voornamenlijk bergafwaarts door een gedeelte waar je zo ver als je kunt kijken rotsblokken en bomen ziet, afgebakend met ellelange muren (opeengestapelde stenen) van een 1/2 meter hoog. In Fresnedillas drinken we koffie en bezoeken we de plaatselijke markt van 3 kramen. We vervolgen onze weg richting Navas del Rey over de M501. Vandaar vertrekken we na onze lunch naar Pelayos de la Presa via een "witte weg". Na een paar km komen we een bord tegen wat ons zegt dat de weg over 400 mtr doodlopend is terwijl er toch duidelijk auto's vanaf komen. We besluiten om dan ook maar door te rijden. Na 400 mtr blijkt dat de weg veranderd in een eenrichtingsweg en duidelijk niet in onze richting. Terugfietsen is echter geen optie zodat we toch maar doorrijden en ons die mooie afdaling niet laten ontnemen. Het wordt niet door iedereen gewaardeerd want automobilisten verwachten hier geen tegenliggers dus sommigen schrikken enorm! Maar ja, het is maar een paar km. We vinden snel de afslag naar de camping en na 3 km enorm klimmen draaien we weer om, de camping is niks, we willen vannacht rust hebben. Het is nog vroeg en er moeten hier nog meer campings liggen. Meteen na de afdaling vinden we een tweede camping die beter aanstaat. Meteen ontdek ik dat ik een lekke band heb. Voor het eerst na 6000 vakantiekilometers. Het is niet echt een lek, mijn ventiel hapert.

's Avonds is er Fiesta in het dorp, een optocht van de jeugd met verschillende rare rijdende voertuigen, kermis, een optreden van een band en om 0.00 uur een hels vuurwerk om de verjaardag van mijn vrouw af te sluiten. Het programma op de borden gaat door tot 05.00 uur!! Wij maken hier weinig van mee.