sitemap Nieuwmiddenspanjeweek4
  HOME ::

Week 4  Midden-Spanje

Zaterdag 15 augustus 2004 Pelagos de la Pres - Villaviciosa 89 km

Vanuit het dorp nemen we meteen een klim via de M541. Nog niet warm gedraaid valt dat niet mee en de temperatuur is meteen al hoog. We fietsen via Villa del Prado naar Aldea del Fresno over een nieuwe weg en drinken daar een cola. De omgeving is zeer heuvelachtig , de heuvels zijn bedekt met bolle bomen, zover je kunt kijken. Maar we gaan voorspoedig want inmiddels zijn de gedaalde hoogtemeters meer dan de gestegen hoogtemeters. We fietsen door naar Villamanta en vandaar naar Villamantilla, klimmend voornamelijk en tussen wijnranken door. Inmiddels zitten we weer op een redelijke hoogte en is het uitzicht schitterend.
Via de M523 gaan we naar Sevilla de Nueva en de klimmeters beginnen te tellen.Dit dorp is een grote nieuwbouw, de naam zegt het al. Alles is nieuw, moet nog gebouwd worden of staat alweer te koop. Hier eten we weer een heerlijk menu en gaan van daaruit de laatste 20 km volbrengen.

Na 6 km zijn we in Brunete en beginnen de problemen. De weg is verboden voor fietsers maar we kunnen de servicio nemen, een soort ventweg naast de snelweg. Helaas is deze na een paar km ook verboden terrein. We moeten terug naar Brunete en vandaar naar Boadilla del Monte en dan de camping proberen te bereiken. Het is inmiddels 44 graden en het drinkwater heeft dezelfde temperatuur. Na 80 kilomeer wordt het moeilijk. We komen langs een tankstation en tanken lekker koud water en een dikke ijsco en komen een beetje bij.

Via de servicio komen we nu wel op de plaats van bestemming na 89 kilometers, 900 hogtemeters en 700 dieptemeters. Wat een slijtageslag. De camping heeft boven de caravans en de tenten een dak van doek wat de hitte erg goed opvangt. Het restaurant geeft een heerlijk menu en de avond verloopt gezellig als we buiten staan te kijken naar het kampioenschap Bossa-Nova-dansen. Wij proberen ook even maar winnen niet.

Zondag 16 augustus 2004 Rustdag

Deze dag hebben we lekker geluierd en gelezen en niets noemenswaardig ondernomen.

Maandag 17 augustus 2004 Villavisiosa - Madrid 32 km

Vandaag hoeven we qua afstand niet ver, we hoeven alleen de juiste weg maar te vinden.............
Terwijl we klaar zijn met wassen is het begonnen met regenen. Het zit helemaal dicht dus we pakken in en vertrekken naar de kantine voor het ontbijt. Na een klein uurtje regent het nog steeds en we besluiten toch maar te vertrekken. De eerste de beste afslag brengt ons weer op een snelweg dus maar weer odraaien en naar Villavisiosa. Onderweg nog even schuilen voor een al te zware bui en dan kunnen we weer vertrekken naar Madrid. In Alcorcon valt het met bakken uit de hemel als we midden op een rotonde uitleg krijgen van een autobestuurder, die zelf ook wielrenner is, om naar Madrid te komen. We proberen door de stromende regen en over de stromende weg de juiste richting naar Madrid te zoeken maar ook hier stuiten we weer op een snelweg, er gaan veel (snel)wegen naar Madrid. Inmiddels nat tot op het bot fietsen we een stukje terug en komen langs een metrostation. Zouden we.........ja, we mogen met de fietsen en al de metro in! Wat een geluk.
We brengen alles in gereedheid om zo snel als mogelijk in te keunnen stappen. Ik maak mijn karretje los om als eerste mee in de metro te nemen, dan mijn fiets om als laatste de volbepakte fiets van Carmen te pakken. Terwijl ik met die laatste fiets met een wiel in de wagon sta begint het signaal af te gaa dat de deuren gaan sluiten. Carmen staat dan nog op het perron en inderdaad sluiten de deuren maar de fiets en ik zitten ertussen. Een kreet op het perron doet wonderen maar voordat de fiets binnen staat sluiten ze alweer. Weer gillen en de fiets en Carmen zijn binnen.Wat een geklooi en we moeten er ook nog uit!

Gelukkig gaat dat voorspoediger en ook de weg naar de camping gaat in een moeite. Terwijl het gestopt is met regenen fietsen we ook nog langs de stirenvechters-arena van Madrid. Mooi is die!

We arriveren op de camping van Madrid waar we ons op kunnen maken voor een middagje Madrid. Uiteindelijk belanden we weer in de Ierse pub waar we uit kunnen rusten onder het genot van een Murphys en de Olympische spelen, chips en Fish and chips.

Terug op de camping bleek daar nog een optreden te zijn van een of andere reggae-band.

Dinsdag 18 augustus 2004 Madrid 11 km

Vandaag gaan we even uitzoeken hoe we morgen het beste naar het vliegveld kunnen rijden. We vliegen al om 09.50 uur dus we moeten niet in de problemen komen met de tijd en het zoeken naar de weg. We zitten er erg dicht bij maar dat zegt niet alles. Je kunt ergens heel dichtbij zitten maar als het net aan de verkeerde kant is zit je er heel ver vanaf. Toch vinden we vrij snel de weg naar het vliegveld en het blijkt dat we zo'n 3 km er vanaf zitten. Eitje dus!

Die dag vermaken we ons nog een beetje bij de tent en gaan rond het middaguur nog even naar Madrid met de metro. We moeten nog Torres brandy inslaan voor thuis.

Woensdag 19 augustus 2004 Madrid - Dusseldorf - Eghel 41 km

Als we opstaan en ons gewassen hebben begint het met regenen. We moeten wel dus inpakken en wegwezen. Na 20 minuten staan we op het vliegveld uit te druipen.Alles weer afbreken en het vliegtuig in.

Als we in Dusseldorf landen zijn we van plan om de trein te pakken tot Venlo en daar naar Egchel te fietsen waar moeder van Dommelen op de camping staat. Na enig zoeken vinden we het station en pakken de trein naar Venlo waar we op de fiets sprngen naar Egchel. Moeder van Dommelen is blij verrast als ze ons weer heelhuids terug ziet. We kunnen ons hele verhaal die avond kwijt.

Donderdag 20 augustus 2004 Egchel - Nuenen 45 km

Vanochtend staat het laatste gedeelte op het programma in een donker Nederland. Het ziet er niet naar uit dat we het de hele dag drooghouden. Inderdaad krijgen we onderweg net voor Asten-Heusden nog een flinke hoosbui. De geplande koffieplaats was niet open en zo moeten we maar onder een boom schuilen.

De route verloopt verder voorspoedig en kunnen we taditiegetrouw op het terras van "De Zwaan" weer afsluiten en terugzien op een geslaagd Spanje avontuur.