sitemap Nieuwzuidspanjeweek2
  HOME ::

Week 2 Voorjaar in Andalusie

Zondag 4 april 2004 Sevilla

Vandaag met de (camping)bus naar Sevilla om Semana Santa mee te maken. Semana Santa is het feest in Sevilla in de week voor Pasen. De Semana Santa dateert uit de 16e eeuw.

"De hele stad gaat de straat op tijdens de ceremonie om de lijdensweg van Christus en de smart van de moeder Gods te gedenken. De processies zijn een indrukwekkend spektakel, waarvoor de straten en de straathoeken van de stad een schitterend decor vormen. En wanneer dit extravagante religieuze ritueel met zijn adembenemend mooie beelden op rijk met goud en zilver geornamenteerde draagaltaren (pasos) voorbij is, toont de vurige volksaard van de Sevilliaan zijn ware gezicht in een sfeer die neigt naar extase". (Aldus de schrijver van de groene gids van Michelin)

''s Morgens staan er lange rijen bij de diverse kerken van Sevillianen die naar de altaren komen kijken. Op het moment dat ze in de kerk zijn geweest krijgen zij een stickertje op. Zo kan het voor komen dat je onderweg iemand tegen komt met wel tien verschillende stickers. Je weet dan dat hij/zij al lang op pad is. De Spanjaarden lopen er op die dagen op hun paasbest bij. Mannen en jongens in het pak, vrouwen in een (mantel)pak. Ook de kinderen worden daarbij niet vergeten hoewel de keuze van die kleding niet direct de onze is.

Tijdens de Semana Santa worden er verschillende processies gehouden. Elk Broederschap vertrekt vanuit zijn eigen kerk en draagt een of twee altaren, compleet met beelden van Christus of de maagd Maria. Deze draagaltaren worden gedragen door zo'n vijftig Castaleros (jonge mannen) en worden vooraf gegaan door een muziekkorps en door witte en zwarte gewaden met masker en puntmuts (de broederschappen). De muziek die gespeeld wordt is erg langzaam. Het altaar wordt op de maat van de muziek "gewiegd" waarna ze het hele altaar omhoogstoten. Op dat moment juichen alle honderden toeschouwers en verplaatst de stoet zich weer iets verder.

Voor een idee wat de processie en de muziek inhoud klik je op bovenstaande plaatjes en wordt er een filmpje geladen. Excuus voor de kwaliteit, het is met een fotocamera gefilmd en dat ook nog voor de eerste keer.

's Avonds hebben we uitgeblust onze tent opgezocht en gedroomd over processies en puntmutsen.

Maandag 5 april Sevilla - Moron de la Frontera

Het was onze bedoeling om met de trein een stuk te overbruggen richting het merengebied. In deze streek zijn weinig campings en inderdaad........het was niet mogelijk om de fiets mee te nemen in deze treinen. Daar hadden we toch wel enigzins rekening mee gehouden, dus de saaie terugweg werd weer aanvaard. Eerst 30 km langs een snelweg en na enig zoekwerk vonden we de afslag naar Moron. Hiervoor moesten we wel een paar honderd meter snelweg overbruggen, je krijgt het niet voor niets. De weg naar Moron is ongeveer 45 km lang en er zitten 5 bochten in omdat je om een luchtmachtbasis moet rijden. Je kunt een uur van tevoren al zien waar je dan fietst. Na 10 km maken we op een bruggetje gebruik van onze ingekochte lunch en wordt alles bijna in het water gesmeten door de luchtverplaatsing van de voorbij snellende vrachtwagens. Eindelijk in Moron gearriveerd vinden we snel een Hostal en kunnen we 's avonds weer de plaatselijke processie meemaken.

Maar wel met verbrande gezichten en armen. Dat wordt morgen dus opletten.

Dinsdag 6 april 2004 Maron de la Frontera - Algodonales

Eindelijk kunnen we vandaag weer genieten van een rustige weg met weinig verkeer en een fantastische omgeving. We gaan naar Zaharra de la Sierra via een werkelijk fantastische weg. Onderweg worden de armen maar helemaal bedekt want de zon begint te steken op onze wintervachtjes. Vooral tijdens de klimmen heeft de zon volop kans onze armen te teisteren en het doet al zo'n zeer. In Algodonales genieten we van een heerlijke lunch en vertrekken voor de laatste 10 km. Deze gaan voornamelijk bergopwaarts. Eenmaal in Zahara gearriveerd klimmen we gewoon door zonder ook maar een camping tegen te komen. Bij navraag blijkt hier ook helemaal geen camping te zijn.!

Dan maar terug naar Algodonales en op zoek naar opnieuw een hostal. Ook hier is vanavond de processie gepland maar als we om 21.45 uur nog steeds staan te wachten en geen altaar gezien hebben besluiten we dat eten op dat moment prioriteit heeft.Hoewel we pas rond 11.15 uur klaar zijn met eten, komen er nog steeds gasten binnen die een volledige maaltijd bestellen. Het etenspatroon in Spanje blijft vreemd voor ons.We sluiten de avond met onze gebruikelijke borrel af.

Woensdag 7 april 2004 Algodonales - Ronda

Nadat we de Hostal (inclusief sleutel) verlaten hebben gaan we voor een rit van 40 kilometer opnieuw naar Ronda. We weten dat de laatste km's behoorlijk omhoog gaan maar dat de eerste 25 km alleen maar geklommen moet worden wisten we dus niet. Je klimt eerst een flink stuk, bij de afslag Grazalema begint het weer te dalen. Tijdens de afdaling naar Ronda zien we dat de Guardia Civil alle auto's aanhoudt voor een onderzoek. Een agent voorzien van kogelvrij vest en met een automatisch wapen in de aanslag staat midden tussen de aangehouden auto's. De verschillende aanslagen komen nu ook weer voor onze geest. Eigenlijk denk je daar helemaal niet aan als je daar bent. Gelukkig maar!!

De klim naar Ronda is zwaarder dan we dachten. We hebben deze vorige week in een regenbui afgedaald dus dan lijkt het toch anders. Omdat het ook de weg is die door talloze bezoekers van Ronda wordt gebruikt is het toch anders dan dat je midden in de natuur fietst in je uppie. Eenmaal op de camping komen we een Nederlandse jongen tegen die voor Cycle-tours in Spanje zou gaan werken maar door allerlei ontwikkelingen probeert zelf aan de slag te gaan door mountainbike-routes uit te zetten aldaar. Rap van tong doet hij zijn relaas. Leuke is wel dat hij in hoog Amsterdams begint, omdat hij daar de laatste jaren woonde maar steeds meer "afzakt" naar zijn West-Brabantse dialect, zijn oorsprong, omdat wij ook ons Brabantse dialect blijven praten.

Nadat er nog een Nederlands stel de camping op komt is zijn aandacht naar hen gegaan. Even later treffen we dat echtpaar op het terras en wisselen we een aantal fiets-ervaringen uit.

Na alweer een heerlijk diner op deze camping zijn we de nacht weer ingegaan die opnieuw wat regenbuien voor ons in petto had.

Donderdag 8 april 2004 Ronda - Marbella

Vandaag wordt weer pittig maar ook mooi. We gaan van Ronda richting San Pedro de Alcantara en moeten vanaf 700 meter naar bijna 1200 meter. Het is vandaag zwaar bewolkt en tijdens de klim zakt en stijgt de bewolking behoorlijk.We rijden nu door de Serrania de Ronda en riching Sierra Palmitera. We zien de wolken vanuit zee komen die over de bergen aan de kust vallen. Door de warmte in het dal waar we inkijken stijgen de wolken vervolgens weer over de weg waar wij fietsen. Een vreemd schouwspel. Jammer dat we in die mist terecht komen, het lijkt me er heel mooi. Zo achter de boulevards waar het creme de la creme tijdens de lange en korte vakanties loopt te flaneren en alleen bezig is met zien en gezien worden. Kort daarachter ligt er een magnefiek mooi natuurgebied waar zij waarschijnlijk gee weet van hebben..

Na 20 km kunnen we een kop koffie krijgen en lijkt het iets op te klaren. We trekken daar onze jasjes uit maar niet voor lang. Als we weer op de fiets zitten en weer een prachtige afdaling beginnen die heel langzaam daalt, daalt ook het peil van het weer. We moeten even van de fiets om te schuilen voor een flinke plensbui. Als we even hebben geschuild en weer iets droogs hebben aangetrokken kunnen we weer op pad over een inmiddels nat wegdek. Eenmaal op zeenivo zijn we bijna in Marbella en rijden we tussen de landhuizen en luxe appartementen en klaart het enigzins op.

Via een hele vervelende en drukke autoweg waar de auto's je met 100 km p.u. voorbij razen bereiken we de camping in Marbella. De camping is van alle gemakken voorzien dus we nemen het er maar weer even van. Aan de rand van het zwembad drinken we ons biertje in de zon.

Vrijdag 9 april 2004 Marbella - Torremolinos

Nadat we 's avonds nog even naar de Middelandse zee gewandeld zijn konden we een zeer rumoerige nacht in waarbij we het 05.00 uur hebben zien worden zonder al te veel slaap. De Spaanse jeugd op die camping en de snelweg zorgden hier voor.

Toch maar op tijd vertrokken om proberen de bus te pakken voor het stuk naar Fuengirola dat ook alleen maar langs zo'n razende weg gaat. Helaas ging dit ook niet op, de bus had geen mogelijkheid om fietsen te vervoeren. Dan maar gewoon die rotweg afjakkeren naar Fuengirola. Vandaar gaan we over op boulevard fietsen op een redelijk drukke weg waar echter niet hard gereden wordt. Onderweg komen we nog een processie tegen in Fuengirola want het is inmiddels Goede Vrijdag. Het altaar hier wordt gedragen door 4 oudere vrouwen, iets kleiner dus dan in Sevilla.

Vandaag wisselen we een paar keer van jas omdat we iedere keer een klein buitje krijgen. Uiteindelijk bereiken we weer het punt van vertrek: Camping Torremolinos.Nadat we een mooi plaatsje op de camping bezet hebben begint het te regenen en even later te stortregenen. Dit zal weer een aantal uren aanhouden. We sprinten in die hoosbui naar de bar om de avond daar door te brengen. Er zijn ergere straffen!

Zaterdag 10 april 2004 Malaga

Met de bus vertrekken we naar Malaga voor een dagje "stad". De binnenstad van Malaga is rijkelijk voorzien van (schoenen)winkels. en prachtige straatjes en steegjes. Heel veel verschillende panden , mooie, hele mooie en totaal vervallen. We kijken nog even in de kathedraal van Malaga. In Malaga lopen we nog tegen een kerk aan die geweldig is. Helaas is het plein ervoor helemaal bebouwd en staan twee panden, links en rechts, een mooie kijk op het gebouw in de weg. Ik probeer nog te achterhalen wat daarmee gebeurd is. Wie het weet mag het zeggen. Foto's van de kerk staan op de foto-pagina,

Na een heerlijke lunch vertrekken we weer naar de camping en kijken in de pub weer wat Engels voetbal. Op een TV zien we een hele wedstrijd, een tweede TV houdt de standen van de overige wedstrijd bij en een derde TV geeft rugby. Ook de laatste avond eten we in de kantine en wordt er naar voetbal gekeken. De Spanjaarden en Engelsen zijn even gek van voetbal.

Zondag 11 april 2004 Malaga - Dusseldorf

Om 06.30 uur opgestaan om naar het vliegveld van Malaga te vertrekken. Binnen 16 minuten zijn we er en worden de fietsen en fietskar verzend-gereed gemaakt. De vlucht naar Madrid verloopt vlot maar eenmaal in Madrid moeten we zo'n 5 uur wachten. We hebben niemand gezien de kwam vertellen dat de fietsen niet meekonden dus gaan we er maar vanuit dat we ze in Dusseldorf meekrijgen. De tijd in Madrid verloopt vlot voor Carmen met lezen, eten en drinken en ikzelf wandel eens rond en bekijk het landen van de vliegtuigen.

Op tijd vertrekken we weer naar Dusseldorf waar Ine en Thjeu ons weer ophalen en warempel ......de fietsen zijn er ook! Iberia krijgt toch weer wat vertrouwen. Tot in de zomer weer in Madrid