sitemap Nieuwspanje2006_2
  HOME ::

Deel 2          West-Spanje

22 juli 2006 Candelario - La Alberca 66 km

We verlaten de Sierra de Credos vandaag en dat is te merken. We zakken enorm af over de SA220, alweer een nieuwe weg. De heuvels worden steeds kleiner en als we na 25 km iets moeten klimmen doen we dat om daarna een fantastische afdaling te kunnen maken en komen we uit in Santibanez de la Sierra. We hebben al 35 km op het zadel gezeten. Vanaf hier klimmen en dalen we constant tot we uiteindelijk aankomen in Cepeda. Hier drinken we iets en vangen we naast ons op het terras een gesprek op over een doorsteek naar Madronal.

Dat is ook onze bedoeling, eerst afdalen en daarna steil klimmen…… we besluiten deze weg te nemen. En inderdaad, we zakken eerst een stukje af om vervolgens een enorme steile klim te krijgen. Niet meer normaal, het lijkt de Keuteberg wel! Hoog boven onze hoofden zien we de huizen waar we langs moeten en in de korte bochten halen we de 20 procent! Het zal totaal nog geen km zijn geweest maar het is er wel een om voorlopig niet te vergeten.

Eenmaal weer op de SA201 hebben we toch een km of 10 afgesneden en moeten we nog 9 km klimmen naar Alberca. Na iedere bocht verwachten we een stukje te kunnen dalen maar daar vergissen we ons in. Het is een hele lange klim en bloedheet. Uitgeput en hongerig storten we ons op een terras en gaan daarna alvast het dorp bekijken.

Alweer een aanrader van Bert en zeer de moeite waard. Op het plein in het centrum is het een drukte van belang met BMX fietsen en coureurs en er ligt een ingewikkeld parcours waarvan ik niet begrijp dat dit te fietsen is. We begeven ons tussen de coureurs en wachten rustig af op wat gaat komen. Na een uur is er nog niets gebeurd want de wedstrijd is morgen! We fietsen nog 4 km door naar de camping en gaan morgen genieten van een rustdag maar geen rustige dag in Alberca.

23 juli 2006 La Alberca rustdag

We genieten vandaag van de rust en de wedstrijden trialrijden.

24 juli 2006 La Alberca - Pinofranquado 65 km

Eenmaal weer op de SA 201 vervolgen we weer onze klim zoals we 2 dagen eerder waren begonnen. 6 Km verder en al in de volle zon zijn we beland op 1240 mtr. We kunnen weer dalen. En wat voor een geweldige afdaling! Onder ons zien we al talloze haarspeldbochten en zien we de weg in het dal ver beneden ons liggen. Een fantastische weg door de Sierra.

We verlaten de provincie Castilie Leon en fietsen de provincie Extremadura binnen terwijl we nog geen trap hebben gedaan. Voorbij Las Mestas komen we uit op 430 mtr. en zijn we 20 km gedaald!

We slaan rechts af richting onze bestemming en vervolgens klimmen en dalen we 24 km lang over de EX 204. In Pinofranquao aangekomen kunnen we kiezen uit 2 campings. Onze keuze valt op een camping waar we 2 km flink voor moeten klimmen en niets tegenkomen. Dan maar terug en 1,5 km klimmen naar een camping die wel open is maar waar geen kampeerder of eigenaar te vinden is. Dan maar weer terug en proberen die andere camping te vinden. We vragen of er inderdaad een camping is en het blijkt dat we rechts af moesten. Zo gezegd,zo gedaan en na weer 1,5 km klimmen, loopt de weg dood! Er gaat iets niet helemaal goed. Een jongen verteld ons dat de camping beneden ligt en aan de linker kant. Die is echt gek want daar zijn we nou al 3 x langs gefietst en we hebben geen camping gezien.

Naar beneden moeten we in ieder geval dus we zien wel. En echt waar, tijdens de afdaling zien we links tentjes staan. De camping, El Pino, ligt achter een muur en wordt d.m.v. een doorzichtig bord op deze muur aangegeven. Totaal niet te zien! Maar we hebben wel 10 km extra op de teller staan.

Voor een martini vraagt meneer € 3,00 en bij het afrekenen probeert hij € 6,80 extra voor de fietsen te vangen! Dat is dan jammer want daar trapt Frans niet in!

25 juli 2006 Pinofranquado – Placentia 72 km

Na een ontbijtje van de spar klimmen we een km of 4 en vervolgens verlaten we de Sierra de Gata. Kilometers landschap met olijfbomen en af en toe een kurkeik. Het wordt steeds groener om ons heen en we zakken langzaam af door de Sierra de Los Angeles. Via Torrecilla d Los ngelis en Villanueva de La Sierra bereiken we Montelermoso een foeilelijk dorp.

We steken de Rio lagon over en de laatste km’s naar Placentia gaan in een pittige klim maar zoveel hebben we vandaag nog niet geklommen. In Placentia komen we uit op de Plaza Mayor maar voordat we eindelijk het toeristenbureau hebben gevonden is het gesloten. We eten eerst maar iets en dan kunnen we daarna nog een km of 4 fietsen voor een mooie camping.

26 juli 2006 Placentia – Jarandilla de la Vera 60 km

We volgen nog steeds de EX 203 naar Tieta d la Vera. Vanaf daar beginnen we te klimmen en wordt het een mooi breed dal. Op een mooi centraal terras in Jaraiz de la Vera dinken we wat en kunnen we de geldvoorraad aanvullen. Onderweg naar Jarandilla de la Vera komen e nog zeker 5 camping tegen. Wat een luxe om uit zoveel te kunnen kiezen.

In de veronderstelling dat we Jarandilla door moeten klimmen, komt de camping voor het dorp als geroepen. Deze nemen we.

We eten er meteen wat en na een lekkere douche en war gerust te hebben stappen we weer op de fiets om het dorp te verkennen. Nou daar waren we zo mee klaar want er was niet veel te beleven, alweer geen bodega!

27 juli 2006 Jarandilla de la Vera – Mombeltran 87 km

We zitten al voor 9 uur op de fiets en maken ons op voor een zware dag. De zon zit nog achter de bewolking dus het is aangenaam klimmen de 1 e 4 km. Vervolgens dalen we al behoorlijk af en staat de teller al op 12 km. Dat schiet lekker op.

De Sierra de Credos houden we aan onze linker kant en we fietsen behoorlijk door langs de flanken van deze Sierra. We passeren verschillende dorpen langs de EX 203 en na 35 km fietsen gaan we langzaam in stijgende lijn. We komen de provincie Castilie Leon weer binnen en zitten dan op de zo bekende CL 501.

Na een prachtige afdaling komen we in Candeleda waar we fruit en yoghurt kopen en dit op het gemak naar binnen werken. De klim naar Arenas de San Pedro is een behoorlijk steile en het is al weer warm. Maar ook hier volgt een prachtige afdaling en vind ik de beloning groter dan de inspanning. Zo moet het zijn!

Inmiddels hebben we er 70 km opzitten en gaan we door voor de hoofdprijs: een camping op een km of 12! Onderweg tanken we nog wat water en kan de klim weer beginnen. Het valt gelukkig mee want we dalen ook af en toe en zo komen we in het dorp Mombeltran na een paar km stevige klim.

Geen bordje camping te vinden!

Frans vraagt aan een policia waar de camping is en deze blijkt 5 km terug te liggen bij hm-paaltje 72. We dalen dus weer af en er staat inderdaad een minuscuul klein bordje “camping” bij een afslag en die hadden we echt niet gezien. Exact bij 72 vinden we een hele leuke camping.

28 juli 2006 Mombeltran -8 km voorbij Navaluenga 73 km

We vertrekken zonder ontbijt want op de camping zijn ze nog niet wakker. We beginnen maar weer te klimmen en hopen in San Esteban del Valle te ontbijten maar mijn thee ziet eruit als een flesje ice-tee en het ontbijt een klein cakeje!

We beginnen toch aan onze klim. We klimmen totaal 1000 meter naar 1575 meter. Het uitzicht is fantastisch en de klim gaat goed. We fietsen langs veel moestuintjes, vijgenbomen en druivenstruiken. Zelfs op grote hoogte staat een boer zijn geiten te melken. We rijden heerlijk in de schaduw en op 1300 meter maken we de oversteek naar de Sierra de Credos en komen na 26 km en 3 uur klimmen aan op de top.

Een beetje eten en een beetje drinken en we kunnen de afdaling inzetten naar Navarrevisca. Daar zijn we deze vakantie al eerder geweest toen hebben we de klim naar Punto de Mijares gedaan.

We zakken verder af door het ruigere gedeelte van deze berg en komen uiteindelijk in Burgohondo waar onze camping moet zijn. Maar helaas….

We zijn mooi op tijd voor het eten dus dat doen we dan eerst waarna we 7 km verder een camping kunnen vinden. Maar helaas….

We worden verder door gestuurd en eigenlijk geloven we er niets van. We hebben echter geen keus dus fietsen we verder en komen uit bij een rivier waar we in een prachtig dal fietsen. Hier ligt echt nergens een camping in de buurt en we beginnen het somber in te zien want inmiddels zijn we alweer 15 km verder. Maar echt waar, uit het niets, verschijnt er een camping. Het lijkt wel een fata morgana. Er staan er 2 aangegeven op de kaart die we niet hebben gezien en deze staat nergens vermeld. Gelukkig kunnen we ons huis weer opzetten.

29 juli 2006 8 km voorbij Navaluenga – Avila 40 km

We zitten eerder op de N 403 dan gepland omdat we gisteren zover door hebben gefietst voor de camping. Het is geen prettige weg om te fietsen want het is er erg druk en de 1 e 20 km klimmen we naar 1495 meter. De klim blijft verrassend en eenmaal boven kijken we uit op een prachtig dal. De afdaling naar Avila kan worden ingezet en met af en toe wat hulp van de trappers komen we klokslag 12.00 uur aan op het Plaza Mayor van Avila. Daar bestellen we een bocadillo en gaan op zoek naar het Spaanse VVV voor de camping. De dichtstbijzijnde camping is op 30 km afstand! Dan maar op zoek naar een hostal en die vinden we om de hoek, midden in het centrum van Avila.

De fietsen gaan in de trapkast en na een snelle douche storten we ons het centrum in op zoek naar een bodega!!! Na enig zoekwerk vinden we er een maar het houd niet over hier in Avila.

’s Avonds genieten we van een fantastisch diner en wandelen we daarna nog watrond in de oude binnenstad waar we verrast worden door een klarinetten concert. Het blijkt een internationale cursus van een week te zijn met als sluitstuk dit concert.

Frans praat nog wat met een Nederlander die deze week al voor de 5 e keer begeleid en les geeft op het conservatorium van Rotterdam.

30 juli 2006 Avila – El Escorial 79 km

We krijgen een zondags ontbijt in de hostal en vertrekken richting onze bekende en enorme camping El Escorial.

We krijgen vandaag 2 klimmen voor onze kiezen en we beginnen meteen al vanuit Avila voor de 1 e van 20 km. Het is nog rustig op de CL 505 en eenmaal op 1350 meter hoogte aangekomen zakken we wat af om op een terras wat te drinken. Daar zitten nog 4 vakantiefietsers, Duitsers, en zij maken zich op voor vertrek, ook richting El Escorial. Na een half uurtje vertrekken wij ook en binnen 3 km fietsen we de Duitsers voorbij. Stukken aan een fiets, ketting gebroken.

2 Mannen en 2 vrouwen met 8 linkse handen….of Frans de ketting kon maken. Nou dat kan Frans wel en wel met z’n eigen gereedschap want dat hadden ze ook niet bij zich! Een half uurtje later zitten we weer op de fiets en kunnen de Duitsers ook weer gaan vertrekken. We hebben van hun later nog een kaartje ontvangen dat de vakantie verder voorspoedig is verlopen!

Inmiddels lijkt het wel of we op het circuit van Assen zijn beland want het is 1 grote race bende van motoren. Wat een herrie. De 2 e beklimming is begonnen en daar zijn we al snel op de top beland zodat we 9 km af kunnen dalen naar El Escorial. We stoppen om 14.30 uur om te eten en na een uurtje kunnen we de laatste 6 km gaan overbruggen naar de camping.

31 juli 2006 El Escorial – Madrid 67 km

Nadat we 2 km hebben gefietst springt Frans van z’n bike want zijn wiel loopt aan; 2 spaken kwijt. Met al het gewicht achter op de fiets begint dat een probleem te worden en we besluiten een fietsenmaker te zoeken. Na 20 km is dat gelukt en deze man is bereid om meteen het wiel te spaken.

Terwijl we buiten staan te wachten worden we aangesproken door een Spanjaard die heel goed Engels spreekt en ook fietst. Hij vertrekt over 2 weken naar Nederland om daar lekker vlak en hopelijk in de regen te fietsen!

Hij raad ons aan om naar Las Rozas te fietsen en daar de trein te pakken. Dat is de enige fatsoenlijke weg om Madrid te bereiken dus dat doen we. We komen volgens dit plan aan in Madrid en als ik bijna mijn nek heb gebroken door 3 roltrappen met de fiets te pakken komen we er achter dat we met de fiets helemaal de metro niet in mogen. Na een broodje besluiten we maar op de fiets te stappen en Madrid te doorkruisen.

Het is een hele lastige klus om in zo’n grote stad de juiste weg te vinden maar als de weg na enig zoeken uiteindelijk is gevonden fietsen we in een rechte streep naar de camping. Wat een navigator!

Het fietsen in Spanje zit er voor dit jaar weer op. We hebben een dag in Toledo doorgebracht en nog 2 dagen in Madrid voordat we het vliegtuig weer naar Nederland hebben gepakt.

Totaal 1000 km in 15 fietsdagen en we hebben weer een geweldige tocht gehad.