sitemap Nieuwnoordspanjeweek3
  HOME ::

week 3           Noord-Spanje

Zondag 3 augustus 2003 Guardo - Cervera de Pisuerga

Nadat alles weer naar beneden is gesjouwd vervolgen we onze weg richting de heuvels, ditmaal door de Reserva Nacional de Fuentes Carrionas. Een heel mooi natuurgebied waarbij we de oever van een rivier volgen, de Rio Carrion met natuurlijk veel klimmetjes en afdalingen. Als we naar Cordano de Abajo fietsen zien we aan de overzijde al waar we over een uur zullen fietsen. Het hele gebied wordt gebruikt om er koeien en paarden te laten grazen en drinken. Het lijkt er wel op dat ze de kleuren van de omgeving aannemen. Na het bereiken van het uitzichtspunt (mirador) Santibanez del Rio kunnen we 9 km heerlijk afdalen. Helaas moeten we voor het bereiken van Cervera de Pisuerga weer een leuke berg nemen. Eenmaal gesetteld op de camping worden we getrakteerd op een enorme hoosbui en verplaatsen we in een droog moment de tent die in een kuil staat waardoor we het in de voortent maar ternauwernood droog houden. Na een lekkere zelf bereidde maaltijd van "de Globetrotter" die we op een vakantiebeurs kochten, kom ik erachter dat Carmen een flinke slag in haar achterwiel heeft. Het blijkt dat een spaak door de velg heen trekt en deze begint te scheuren." Daarom ging het zo fantastisch vandaag" zei Carmen meteen.

Morgen dus weer op zoek naar een fietsenmaker.

Maandag 4 augustus Cervera de Pisuerga - Aguilar de Campoo

Ook 's nachts werden we rijkelijk voorzien van bliksem, donder en regen maar toen we opstonden begon de zon al weer volop te schijnen. In Cervera kunnen we geen gediplomeerde fietsenmaker vinden. Wel een winkel die fietsen verkocht maar daarbij ook wasmachine's, hengels , spijkers, kortom vanalles. +/- 30 km verderop licht Aguilar de Campoo en onze hoop is daar op gevestigd. In deze stad vinden we nogal eens vlug een fietsenmaker met posters aan de muur van alle Spaanse helden van weleer in het wielerpeloton. Hoewel er een klant staat te wachten wiens fiets al aan de haken hangt, worden we toch meteen geholpen aan een nieuwe velg en kunnen na het betalen van (slechts) 45 Euro weer op weg. Ik weet nog dat ik twee jaar geleden half Frankrijk heb gehad om een nieuwe velg te vinden die daarna nog te breed bleek voor mijn remmen. Hier in Spanje echter geeft het totaal geen problemen. Ik begin me er steeds meer thuis te voelen.

Het is inmiddels 12.00 uur en 40 graden dus besluiten we om hier een camping te zoeken en het verder voor gezien te houden. In deze hitte is het gekkenwerk om nog eens 40 km verder te trekken. We staan morgen maar weer lekker vroeg op. Hoewel niet te vroeg want om 06.30 is het nog donker.

Dinsdag 5 augustus Aguilar de Campoo - Burgos

Ondanks de dreiging met wind, donder en bliksem bleef een verkoelende bui uit en was het 's morgens om 07.00 uur nog 21 graden. Carmen heeft er de hele ochtend nog problemen mee gehad. We moeten weer 20 km langs een drukke weg rijden waar we eigenlijk niet op zitten te wachten. We verlaten de drukke weg en we gaan in de richting van La Riba de Valdelucio. we klimmen door naar 1050 mtr en komen in een berggebied wat lijkt alsof we op een hoogte van 4000 mtr zitten. Niet dat ik daar ooit geweest ben maar het lijkt me dat het er dan zo uit ziet. De wanden waar we langsaf fietsen zijn voorzien van de meest mooie planten. We komen vervolgens terecht op een plateau welke omringd wordt met bergen met een aparte vorm, rond en afgevlakt bovenop. Tijdens een korte drinkpauze hoor ik het klapperen van een paar vleugels die beslist niet van een merel zijn. Als ik naar boven kijk waan ik me in het Wilde Westen en zie een roofvogel die bij mij tot boven heuphoogte zou zijn gekomen, op een richel boven ons zitten. Snel zien we dat er vier op een rij zitten. Later hoor ik dat er in deze regio gieren zijn uitgezet. Ik denk dus dat het gieren zijn geweest. In Villadiego strijken we neer voor de lunch en zakken hierna weer verderaf naar Burgos. De torens van de kathedraal in Burgos zien we al van verre.

Op het moment dat we voor ons tentje op de camping zitten komen onze Belgische buren van een paar dagen geleden weer aangefietst. We spreken af vanavond samen te gaan eten en te vertellen. Deze twee gezellige Antwerpenaren zijn 7 weken (!!) aan het fietsen. Leraar en lerares, he. Ze zijn ook even aan de kust gaan kijken maar vonden dat toch ook niet alles. Wat wil je als je de rust in het binnenland gewend bent. Ik realiseer me nu dat we zelfs geen voornaam van elkaar weten. Ik heb wel een kaartje achter gelaten met het adres van deze website. Dus als jullie dit zitten te lezen: laat een berichtje achter in het gastenboek of mail even over jullie verdere ervaringen..

Woensdag 6 augustus 2003 Burgos - Santa Domingo de la Calzada

We verlaten Burgos weer op tijd en zijn verplicht de drukke N 120 te volgen naar Logrono. Het is geen pretje. Het woon- werkverkeer is in volle gang afgewisseld met grote opleggers. Je bent bang om iets te drinken want als je niet uitkijkt wordt je van de weg af ge(lucht)drukt. Daarnaast hebben we nog wind op kop en moeten we naar 1102 mtr. Ondertussen knikken en zwaaien naar Santiago-gangers te voet en op de fiets. Voor ons zijn de pelgrims te voet meer martelaar dan pelgrim. Na een geweldige afdaling versterken we weer de inwendige mens en zakken opnieuw 40 km af naar Santa Domingo de la Calzada. Het blijft oppassen langs de vluchtstrook maar het is te doen. Het landschap blijft de hele dag onveranderd, heuvelachtig met "hooi- en strooivelden".

Op de camping drinken we een biertje met een man uit Roosteren die we ook op de camping van Burgos gezien hebben. Hij is bezig met de Camino El Cid die beschreven is door Bert Sitters. Hoewel met tweeen gestart is hij nog maar alleen over. Zijn maatje kon niet overweg met de hitte die in het zuiden natuurlijk nog heviger is. Hij gaat naar Logrono waar hij de fietsbus neemt. Wij vertrekken morgen ook naar Logrono. Helaas weer via die .....weg!!!

Donderdag 7 augustus 2003 Santa Domingo de la Calzada - Logrono

Nog steeds zijn we gedoemd om de drukke N 120 te volgen. Logrono is nog maar 40 km verwijderd dus maar een korte etappe vandaag. We zakken nog steeds af en na 1.45 uur fietsen zijn we op een camping waar nog een aantal plaatsen ter beschikking zijn. Gelukkig is de ingang van onze tent aan de voorkant want hij paste maar net op die plaats. We kunnen gebruik maken van plastic meubilair maar zitten daarmee wel midden op de pad omdat dat op die plaats niet kan. Na een heerlijke douche vertrekken we met de benenwagen naar het centrum van Logrono. We zijn er binnen 15 minuten. In het oude gedeelte zien we overal weer veel ooievaarsnesten. Daarnaast natuurlijk leuke winkeltjes en barretjes waar ze weer van alles verkopen. In een straatje liggen ineens zo'n 50 Camino-gangers tegen de grond, te wachten op de openstelling van de herberg voor Camino-gangers. Op de camping zitten verschillende Nederlanders die weer met de fietsbus vertrekken. Nou die kunnen zich wel een aantal dagen vermaken in Logrono.

's Avonds op het terras van het restaurant aan de, druk door kano's bevaren, rivier die Logrono doorkruist, zien we een groep van 38 !! Ooievaars terugkeren uit het buitengebied naar de nesten.

Vrijdag 8 augustus 2003 Logrono - Pamplona

Voor vandaag staan er 65 km op het programma. We volgen nog steeds de N 111 maar het is er helemaal niet druk op. Heerlijk om te fietsen en van het uitzicht te kunnen genieten.Met nog steeds veel heuvels waar we via een rechte weg doorheen klimmen en dalen. Bij Lizaria Estella verlaten we de deze weg om via een "witte" weg naar Muez te fietsen. Het klimmen wordt al iets ernstiger maar net voor Muez zien we een camping. Deze camping staat Carmen helemaal niet aan en we drinken er een colaatje en gaan voor de eigenlijke 1e keuze Muez. Helaas blijkt er in Muez helemaal geen camping te zijn. Nu moeten we beslissen of we terug gaan of dat we nog 20 km in de brandende zon (40 gr.) doorfietsen van 200 naar 850 km. We kiezen voor het laatste. De klim is geweldig maar de afdaling die we daar achteraan krijgen is helemaal het summum. Ik ben gestopt om een foto te maken maar eigenlijk was dat jammer.

Na een verdiende menu del dia gaan we voor Pamplona en hebben we uiteindelijk de langste afstand van deze vakantie gefietst op de heetste dag met enorm veel hoogtemeters. Het mooiste was dat we eigenlijk nog energie over hadden ook. (Diekirch here we come! Op 30 augustus rijden we de rit van Diekirch naar Valkenswaard over 260 km met flink wat klimmetjes) We konden weer even oefenen want ook deze camping ligt boven op een bult.

Zaterdag 9 augustus 2003 Pamplona - Pamplona

Na een dag hard werken kunnen we lekker uitslapen (wat kan vakantie toch mooi zijn) en Pamplona gaan verkennen. We fietsen rechtstreeks naar het centrum want daar zijn we gisteren ook al geweest.
We beginnen bij de arena van het stierenvechten. Dit is het eindpunt van de rennende stieren door de nauwe straatjes van Pamplona tijdens het grootste en langste feest van Spanje de San Fermin.
Via de Calle de Estafeta komen we in het centrum dat wordt beheest door kroegjes en winkeltjes waar allerlei "stierenwaar" wordt verkocht. We gaan koffiedrinken op het Plaza del Castillo. Jammer dat het daar compleet overhoop ligt door werkzaamheden. Volgens mij een nieuwe parkeerkelder. Maar het plein is omringd door de prachtigste huizen met mooie geveltjes, arcaden, kroegen en stijlvolle cafe's. Wij kiezen voor de "Iruna" een prachtig cafe waar Hemmingway vaak heeft gezeten. Het was Hemmingway die door het beschrijven van de San Fermin, Pamplona zo bekend maakte.
Nadat we nog een dagelijkse markt bezocht hebben met veel vis, vlees en fruit, wordt het toch weer tijd voor een bodega. Na we ons weer tegoed hebben gedaan aan allerlei lekkers en besloten hebben dat op vrijdag de "frietdag" ingeruild gaat worden in een "tapasdag" fietsen we weer richting de camping op een inmiddels verlaten weg. Logisch want de temperatuurmeter gaf in de schaduw 43 graden aan. Pffffffffffff.