sitemap NieuwNuenenBarcelona2007_2
Header image
Van Nuenen naar Barcelona
  HOME ::

Deel 2          Barcelona here we come!!

23 juli 2007 St. Nicolas – St Boil 90 km Totaal 900 km

Met de rest van de gasten zitten we om 09.00 uur aan een Frans ontbijt aan, aan een prachtig gedekte tafel en communiceren in het Frans, Duits en Engels met de gasten. We zijn benieuwd wat we hier weer af moeten rekenen; overnachting, cola, pinot noir, ontbijt!! Vraagprijs € 20,=. We laten zien dat we geen echte Hollanders zijn maar gastvrijheid kunnen waarderen!! Na het afscheid zitten we binnen de 10 minuten weer in de bossen met een graadje of 18 en druppels!! Na 25 km zitten we in het centrum van Beaune aan de koffie. We doen de nodige inkopen want dat blijkt met de campings in Frankrijk nodig te zijn. Er is niet altijd een eetgelegenheid aanwezig. Hierna storten wij ons op een fietspad tussen de wijnvelden door. Het is goed om te zien dat we de komende jaren nog niets tekort komen!! Het is heel mooi en glooiend fietsen daar. In Chagny stoppen we om onze blikjes tonijnsalade te verorberen. Hoewel Frans geen visliefhebber is zijn de “Franse” blikjes een goede lunch zijn. Voordat we vertrekken moeten we in onze regenjasjes schieten, het wordt iets serieuzer. We volgen inmiddels het prachtige fietspad langs het Canal du Centre. In eerste instantie fietsen we de verkeerde kant op maar had Frans dit gelukkig snel in de gaten. Het klopte niet dat we een windje in de rug hadden hoewel Carmen hier wel van genoot. Er is volop vaarverkeer op het Canal met vooral veel fietsen op de boten. We zien een enorme onweersbui in eerste instantie aan ons voorbij trekken totdat deze rechtsomkeer maakt en ons vanuit de flank verrast. Snel kunnen we van de fiets af en kunnen schuilen in een hokje nabij een sluis. Als we daar staan komt er langzaam een enorm schip de sluis binnen om daar op hoogte te komen. Het blijken Amerikaanse toeristen te zijn. We hebben meteen contact als ze ons daar zien staan en als we info staan uit te wisselen blijkt het dat de sluisdeur niet meer wil openen. Hilariteit alom natuurlijk. Inmiddels is het droog geworden en kunnen wij weer op de fiets. Na de Amerikanen een prettige nacht in de sluis gewenst te hebben, laten we ze achter met een monteur. We hopen dat het goed is gekomen. Na het Canal fietsen we richting Forges om daar een mooi bospad te nemen. Hoewel de regen is gestopt worden we toch behoorlijk nat van de regen die door de enorme wind weer uit de bomen wordt geblazen. Als we uit het bos komen is het inmiddels volledig droog en probeert zelfs een zon door de wolken te komen. De wind is echter nog behoorlijk. In Gilry komen we op een fietspad van 44 km wat ons morgen naar Cluny zal brengen over een oude spoorlijn. Ook hier dus! Bij St. Boil gaan we er vanaf voor onze 4-sterren camping. Helaas is het restaurant op maandag gesloten, het bier ligt niet koud en het volgende restaurant ligt op 5 km. De kampeerstek is afgescheiden door heggetjes en er zijn veel kinderen. De douches zijn lekker warm maar 1 ster is volgens ons ruim voldoende.We koken zelf!!

24 juli 2007 St. Boil – Gibles 75 km Totaal 975 km

Na een aantal nachtelijke buien kunnen we de tent gelukkig weer droog inpakken. We pikken de fietsroute snel weer op richting Cluny en hebben binnen de 10 minuten de regenjasjes al weer aan. We stormen na 30 km Cluny binnen voor een kop koffie. Op het terras vertrekt net de fietser die we in Celles al eens hebben gezien. Een zonderling met een gitaar als zijn buks op de fiets, iemand die we qua nationaliteit niet in kunnen schatten. Er schuift nog een echtpaar uit Monnikendam aan waarmee we in een heel gezellig gesprek belanden. Ruim een half uur later is het allang droog en beslissen we om weer op de bike te springen met de zon in onze rug. Dit duurt echter niet lang en even later zitten we weer in een flinke regenbui. We schuilen even onder een boom maar deze begint al snel door te lekken. We besluiten op te stappen en racen naar Trombly om daar een restaurant binnen te spurten.

Onze “gitaarfietser” blijkt daar ook binnen te zitten. Na een Engelse conversatie blijk de man uit de buurt van Utrecht te komen en zetten wij ons gesprek voort in onze eigen taal, hij “ABN” wij “Brabants”. Hij blijkt met dezelfde route bezig te zijn als wij, ook “richting” Barcelona. Inmiddels is er besloten een middagmenu te bestellen waar Carel, de gitaarfietser, ook aan meedoet. We komen in een gezellig gesprek met Carel en genieten van een lekkere middagdis. Als we afrekenen blijkt het weer droog te zijn en vertrekken we gedrieën voor de klim naar de Col de la Croix D’Auterre op 995 mtr. Na 8 km dalen kpmen we op een schitterende camping waar we samen de laatste plaats toegewezen krijgen. Samen met Carel nemen we eerst een pint voordat we de tent op gaan zetten. Na alle douche- en andere wasbeurten wordt de gitaar ter hand genomen door Carel en genieten we van Clapton en Neil Young.

’s Avonds kunnen we aanschuiven op de camping voor een pizza die we besteld hadden terwijl de, overwegend Nederlandse, campingbezoekers zich opmaken voor de Bingo die avond. Wij laten deze oproep aan ons voorbij gaan en raken steeds serieuzer in gesprek met Carel. Serieus maar gezellig. Op de een of andere manier liggen we op dezelfde golflengte en kunnen we elkaars humor wel waarderen. De rest van de camping start met de Bingo terwijl wij nog een fles wijn opentrekken en de Bingo-avond van de nodige commentaar voorzien. Hoewel we vandaag niet veel gefietst hebben, hebben we wel veel gelachen en geouweh…………….!!!

25 juli 2007 Gibles – Mars 90 km Totaal 1065 km

Vanaf onze mooie camping met chateau vertrekken we richting La Clayette. Het valt voor de mannen niet mee om het nieuwe boekje te volgen en staan ze regelmatig voorovergebogen in het boekje. Vanuit zijn ligfiets ziet Benjaminse het toch heel anders dan wij. Via een omweggetje komen we toch op de juiste plaats en fietsen we lekker door in een prachtige omgeving. Heuvelachtig, de bergen op de voorgrond en vooral heel erg groen. Na de koffie stevenen we op Roanne af en hebben de keuze gemaakt om langs de Loire te fietsen. We gaan dus richting Villerst en komen langs het stuwmeer waar net de sluizen waren opengezet en waar we afstappen om even foto- en video-opnamen te maken. We fietsen over de Loire en klimmen weer uit het dal en volgen de D193. in weer stijgende en dalende lijn naar Forret en Terrenoir. We fietsen heerlijk rustig door een mooi landschap met prachtig uitzicht maar de Loire is nergens meer te bekennen. Na een aantal inkopen en een colaatje strijken we neer op Camping de Mars. Een camping met restaurant en prima uitzicht op de Loire. Nou, we kunnen een pilsje krijgen maar het restaurant is op woensdag gesloten. We koken zelf en als Carel weer zijn gitaar heeft neergelegd, dient deze als eettafel. Met een prachtig uitzicht en een mooie ondergaande zon wordt er nog gezellig gekletst.

26 juni 2007 Mars – Aurec 105 km Totaal 1170 km

We klimmen een procent of 22 om van de camping af te komen. Dit leek gisteren lang zo steil niet!! We gaan richting St. Paul de Vezellin. We fietsen opnieuw mooi met uitzicht over de Loire en bij La Roche zelfs een kasteel in de Loire. Na het nuttigen van ons ontbijt op een terrasje wordt het na een uurtje kletsen toch echt weer tijd om op te stappen. Gezelligheid kent geen tijd, maar toch……..

Vanaf Pommiers wordt het wat vlakker maar we fietsen de hele dag met prachtige vergezichten en weer afwisselend klimmen en dalen. De mannen zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd tijdens het klimmen en gaan de competitie natuurlijk niet uit de weg. Frans draait regelmatig even om, om mij op te halen en Carel bekijkt dan even de omgeving. Het gaat zo uitstekend gedrieën. Via Montbrison fietsen we redelijk vlak naar St. Rambart sur Loire waar we van daaruit aan een redelijk steile klim beginnen van 8 km naar Chambles. Eenmaal boven heeft Carel een mooi vergezicht ontdekt waar we nog even naartoe klimmen en daar een cola nuttigen. Vandaar volgt de afdaling naar de camping in Aurec, een camping met van alles erop en eraan, zelfs een restaurantje. Wij hebben besloten uit te gaan eten omdat we een aantal restaurants hebben gezien.

Nadat we twee keer ergens zijn gaan zitten en evenzoveel keer de deur zijn gewezen om de meest vreemde redenen; “de bakker is gesloten”, “we gaan sluiten”. Navraag in het dorp leert dat je heerlijk kunt eten op de camping maar dat willen we eigenlijk niet. Frans wil een flink stuk lekker mals vlees op zijn bord. Een dorpeling weet nog een restaurant en belt gelijk. Helaas wordt daar niet opgenomen. Een Italiaans restaurant is er nog wel in het dorp. Dan maar daarheen. We hebben heerlijk gegeten van een heerlijk stuk vlees!!

27 juni 2007 Aurec – Courbon 80 km Totaal 1250 km

Met een strak blauwe hemel kunnen we meteen flink op de pedalen want de route wordt van meerdere pijlen voorzien in het routeboekje. Flink klimmen dus! Volgens Benjaminse is het eerste dorpje 7 km weg maar in Bas en Baset staan er 12 km op. Benjaminse had wel vaker andere kilometers dan wij. Nu is het tijd voor de bakker en het koffieterras. Na de koffie klimmen we door naar Beauzacen gaat de klim nog even door voordat we op een prachtig uitzichtspunt komen. Een mooie plaats om afscheid te nemen van Carel. We hebben het drie dagen verschrikkelijk leuk gehad samen maar Carel moet weer in retraite en wij vinden het samen ook weer fijn. Het was mooi zo!!

We krijgen nog een mooie afdaling naar Retournac en redelijk vlak gelukkig, komen we aan in Vorey waar we een heerlijke omelet met brood eten en Carel zo de kans geven om uit te lopen.

We nemen weer plaats op onze bik ein de zon en stampen nog 22 km door naar Le Puy en Velay. Samen met “ons Marie” kunnen we redelijk snel door deze stad en gaan we naar Coubon waar we een mooie camping vinden en uitgeput ons welverdiende pilsje bestellen. Toch jammer dat we de hele dag op een redelijk drukke weg hebben gefietst.

28 juli 2007 Coubon – Langogne 65 km Totaal 1315 km

De opdracht voor vandaag is duidelijk: klimmen naar het hoogste punt van de hele route. De eerste klim duurt 10 km en stijgen we 300 meter naar Le Monastier. Daar doen we inkopen voor de rest van de dag en gaan we voor de tweede klim naar Petit Salettes. Weer een kleine 10 km na de afdaling is het tijd om onze ingekochte lunch te eten om voor de laatste klim naar 1220 meter te gaan. De walkmans worden opgezet en in een muzikaal tempo trappen we omhoog.

Na 50 km kunnen we 10 km zakken naar Langogne en zijn we inmiddels de Cevenne ingefietst. Nog 5 km door het dorp en dan vinden we de enorme camping met hotel aan het meer, Reservoir de Naussac. Een restaurantplaats hebben we meteen besproken zodat we daar vanavond in ieder geval niet langs pakken.

29 juli 2007 Langogne – St. Ambroix 95 km Totaal 1410 km

We vertrekken met maar een graad of 20 om de eerste 25 km in opwaartse lijn te nemen. We gaan van 930 meter naar 1030 meter en het lijkt of we dalen, de vaart zit er goed in. In Le Bastide-Puylaurent drinken we koffie en klimmen nog een paar km door voordat we aan een enorme afdaling kunnen beginnen. De eerste 10 km van de afdaling gaan over een slecht wegdek door de bossen en zie je eigenlijk niet veel. Daarna verschijnt er km’s lang een diep dal met een prachtige rivier, de Chassezac, met verschillende watervalletjes. De afdaling is schitterend mooi, mede doordat de snelheid amper boven de 35 uitkomt en je dus alles op het gemak kunt bekijken. Vanaf de afslag Les Vans moeten we even op de pedalen maar kunnen we na een paar km weer verder genieten van de mooie afdaling zonder vangrail. Onderweg kunnen we heerlijk eten en na bijna 40 km afdalen zijn we in Les Vans. Over een splinternieuwe weg kunnen we daar aan de klim naar St. Ambroix beginnen. De eerste km’s gaan in een mooi tempo omhoog zodat we grofweg de laatste 10 km weer kunnen dalen. St. Ambroix komt als geroepen.

30 juli 2007 St. Ambroix – St. Bauzille 90 km Totaal 1500 km

Vanuit St. Ambroix vertrekken we na croissants en koffie van links naar rechts en omhoog en omlaag door het landschap. Het zweet begint al vroeg te lopen maar het moet gezegd: Benjaminse weet de mooie weggetjes wel te vinden. Wij niet altijd maar dan roepen we “ons Marie” wel weer te hulp. Duidelijkheid is ook meilijk.

We fietsen nu door voornamelijk heuvelachtig gebied met hier en daar een druivenveld. Vanaf Les Mas Chabert gaan we geleidelijk omhoog om een heuvel te nemen en daarna kunnen we door een enigszins dor landschap richting St. Hippolyte-du-Fort in dalende lijn.

We komen dan op een behoorlijk drukke weg, de D999 en op km 70 is het wat Carmen betreft wel tijd om een camping te zoeken. Drie verschrikkelijke campings verder komen we uiteindelijk in St. Bauzille waar we een eenvoudige camping vinden. Inkopen hebben we onderweg al gedaan en dat komt goed uit want er is hier niet veel te vinden en komen we zo ook niets tekort.

31 juli 2007 St. Bauzille – St. Thibery 110 km Totaal 1610 km

Na het ontbijt in het dorp vertrekken we voor wat een zware dag blijkt te zijn.

We krijgen een klim naar Cause de la Selle en deze gaat redelijk goed omhoog. Op de top is het niet helemaal duidelijk waar we naar beneden moeten en komen dan ook verkeerd uit. Er volgt nog een sterke klim en het valt voor Carmen niet mee om zich daar voor op te peppen en vecht dus meer tegen haarzelf dan tegen de berg. Met de walkman op scheelt het wel wat. We klimmen intussen door een prachtig ruig gebied en aan de andere kant wachten de lieflijke druivenvelden weer. Zulke contrasten. Het gaat vooral in dalende lijn richting de druivenvelden en het is geen inspirerende omgeving. Daarnaast is het moeilijk om de route te volgen en ook nog eens bloedheet. We hebben nog een aantal km’s te gaan over een erg drukke weg en we moeten tusssendoor water tappen bij een apotheek en later bij een garage.

We zwoegen voort richting Pezeras en doen inkopen om daarna de camping op te draaien. Helaas……complet. We pikken de route weer op maar ondanks een drietal campingbordjes komen we niets tegen en moeten we doorfietsen. Na 10 km hebben we eindelijk een camping. Hoogste tijd voor een Pint met een grote P.

1 augustus 2007 St. Thibery – Capestang 65 km Totaal 1675 km

We worden wakker met een zwaar bewolkte hemel, er vallen zelfs een paar druppels uit. Dat is leuk! Over een paar km zien we de Middelandse Zee eindelijk en hebben we geen zonovergoten uitzicht maar een leeg strand en lege boulevards. Het is voor ons wel een machtig gevoel om daadwerkelijk het uiterste zuiden van Frankrijk te hebben bereikt. We zien het plaatsje Vias als zoveel plaatsjes aan de kust. Zo’n plaatsje wat je weer snel wilt verlaten. Door het weer zijn de wegen rond de kust volgepakt met auto’s en staan er overal dikke file’s. Denk je van ons overvolle landje verlost te zijn moet je daar weer in de file om naar een marktje te gaan twee dorpen verder. Wat is het toch heerlijk op de fiets. En wij maar zwaaien naar die auto’s.

We zoeken het Canal du Midi op en fietsen daar over een prachtig fietspad. Op het Canal is veel pleziervaart en dat maakt het ook erg aantrekkelijk om erlangs te fietsen. In Beziers zoeken we het Centre Ville op en nemen daar plaats voor de lunch. Na een heerlijke Mozarellasalade en pizza kunnen we ruim een uur later vertrekken. We fietsen onverhard verder langs het Canal en komen uit bij Ecluses de Forcéannes. Een mooi sluizencomplex van 9 sluizen achter elkaar, niet groter dan 15 meter per sluis en een groot verval. Vanaf Poilhes moeten we het teer weer opzoeken en net na de afslag Capestang heeft Frans een lekke voorband. Deze is in no time verwisseld en zien we bij binnenkomst in Capestang onverwachts een camping en een supermarché. Hoeveel geluk kan een mens hebben.

2 augustus 2007 Capestang – Tuchan 78 km Totaal 1753 km

Vrijwel meteen na de camping kunnen we van de drukke weg af om weer een mooi Benjaminse weggetje te volgen. We fietsen voor de derde dag op rij door alleen maar wijngaarden maar nu glooiend door een mooi dal en omzoomd met cipressen en beboste heuvels. Heel mooi fietsen maar we hebben weer een mooie wind op kop.

Vanaf Ripaud gaan we langzaam omhoog door een prachtig gebied. Het hoogtepunt is Col d’Extreme op 251 meter!!! Hoe extreem wil je het hebben. Steil is het absoluut niet maar door de sterke wind staat het zweet op ons voorhoofd. Na bijna 20 km langzaam aan klimmen dalen we af naar Tuchan waar we onze “idyllische” camping vinden. Zeker de moeite waard voor trekkerstentjes want de plaatsen zijn ongerept en heel privé. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten met wijn uit deze streek: Tifou.

Op het gezellige terras van de camping nog een koffie en dan hebben we weer een fantastische dag gehad.

3 augustus 2007 Tuchan – Maureillas de las Illas 70 km Totaal 1823 km

Na een nacht met heel veel wind verlaten we onze mooie camping met nog een beetje afdaling tot in Paziols. Daarna kunnen we een mooi klimmetje nemen door een prachtig dal van druivenranken, bamboe, cipressen en van andere bebossing. In Estagel gaan we van de route van Benjaminse af om in het dorp te proberen een filmpje voor de videocamera te scoren. Zoekende naar een speciale winkel kijken we bijna tegelijk naar één punt, het terras. Ik zie daar een heel bekende fiets staan en Carmen ziet op dat moment een heel bekend persoon…………………..Carel. Dit lijkt een vooropgezet plan maar we hebben alle mogelijkheden uitgesloten. Voor we het weten zitten we weer een uur op het terras te ”buurten”. Na een uurtje fietsen we weer samen op, Carel heeft besloten om toch naar Spanje te fietsen. We beginnen meteen aan de Col de la Bataille waarna we weer een mooie afdaling hebben en via Millas, Thuir en Forques weer langzaam gaan stijgen tot in Llauro. Met een sterke afdaling komen we in St. Jean-Pla-de-Gorts en nemen wij in het volgende dorp, Maureillas, de camping. Carel gaat naar de naturistencamping in la Clapére.

’s Avonds eten we met tweeën in het dorp onder het genot van een blueszanger. We trekken morgen de Pyreneeën over maar we voelen, horen en zien hier al de Spaanse cultuur. Voor Frans kan het niet snel genoeg morgen worden!!!!

4 augustus 2007 Maureillas de las Illas – Figueras 46 km Totaal 1869 km

Om 08.30 pikken we Carel bij zijn camping op en dan zijn we al aan het klimmen. We zien dat Carel de Pyreneeën niet over durft met zijn volledige bepakking. Hij heeft de helft achtergelaten op de camping. Of is hij bang zo besluiteloos te zijn en verder meefietst naar Girona. Wie zal het zeggen??

We gaan van 125 mtr naar 700 meter en dat in drie etappes. Eigenlijk dus een peuleschilletje, we hebben wel hoger en zwaarder geklommen. Voor Carmen telt het meer dat we de PYRENEEEN over moeten.

De eerste klim gaat redelijk omhoog tot 300 meter waarna het eventjes wat vlakker wordt. Daarna wordt het iets steiler tot 500 meter en vanaf daar volgen we de route Cortal die in allerlei bochten overgaat in Route de Manrell maar flink blijft klimmen.

De laatste km gaat ook nog over in een onverhard pad met allerlei boomstronken over de weg en komen we na 15 km (2 uur) fietsen op een grens waar je veel verbeelding voor nodig hebt. Maar toch…………we hebben Spanje bereikt.

De afdaling is heel mooi. We stoppen even voor foto’s en video en in het eerte Spaanse dorpje gaan we aan de café con legge. We dalen verder af en in overmoedigheid komen we uit op de zeer drukke NII die we dan noodgedwongen 18 km moeten volgen. Dit gaat dan ook erg voorspoedig. In no-time zijn we in Figueras waar we, na een biertje, meteen de tent opzetten, douchen en de stad gaan ontdekken. Het gaat in Figueras voornamelijk over dali. De buitenkant van het museum beloofd veel voor de binnenkant. Morgen gaan we het museum bezoeken. Nu eerst een Spaans vinootje scoren en op zoek naar de Tapa’s.

5 augustus 2007 Rustdag in Figueras

Omdat we een enorme rij verwachten voor het museum van Dali staan we op tijd op. Bij de bakker slaan we het ontbijt in en gaan direct naar het museum om ons aan te sluiten in de rij. Komisch genoeg zijn wij de eersten en kunnen op het stoepje van het museum ons ontbijtje nuttigen. Na een uur wachten staan we met 10 man voor de deur en kunnen we naar binnen. Het voordeel is dat je nu nog mooie foto’s kan maken zonder allerlei vreemde mensen er voor. Nou ja, Carel dan. We kijken rustig rond, genieten en zijn vooral verbaasd over de veelzijdige en vaak zotte kunst maar vooral heel mooie kunst van Dali. Tekeningen, schilderijen, bewerkte objecten, meubels, hologrammen, combinaties van elementen die daar op een bepaalde plek samen komen. Enorm leuk.

Om 11.00 uur zitten we buiten weer op het terras waar we na koffie en eten rond 14.00 uur weer vanaf komen om Carel weer uit te zwaaien. Carel neemt de klim van vandaag weer terug om zich bij z’n bagage en kledinggenoten te voegen in Frankrijk. Wij luieren lekker door en genieten van onze eerste rustdag.

6 augustus 2007 en verder...................

Op 6 augustus fietsen we 70 km naar Girona en maken daardoor de 2000 km net niet vol.

De volgende dagen gebruikten we om in Barcelona, Girona en omstreken rond te kijken. We zijn naar Girona gefietst en hebben daar op de camping gestaan.
Vrijdagochtend 10 augustus zijn we weer naar Eindhoven gevlogen. Daar de fiets opgebouwd en naar huis gefietst. Dat heeft toch ook wel weer iets, naar huis fietsen.